Tests: Cik daudz RAM nepieciešams jaudīgam gaming datoram

Friday, 2018. gada 26. October

Operatīvā atmiņa (RAM) ir neaizstājama sastāvdaļa jebkurai datorsistēmai. Tās uzdevums ir īslaicīgi uzglabāt datus, kuriem piekļūst centrālais procesors, lai veiktu programmu izpildi un datu apstrādi tajās. Līdz ar to šīs atmiņas ātrums un apjoms tieši ietekmē datora kopējo ātrdarbību – ja atmiņas apjoms būs par mazu vai tā būs lēna, jaudīgs procesors nespēs izmantot savu potenciālu ierobežotas atmiņas caurlaidības dēļ.

Šī pētījuma primārais mērķis ir noskaidrot to, cik daudz atmiņas nepieciešams modernam gaming datoram un ne tikai. Papildus tam pārbaudīšu vai fakts, ka atmiņa labāk darbojas pa pāriem, jeb Dual Channel režīmā ir mīts vai patiesība.

Testa sistēma

Lai izslēgtu citu komponenšu iespējamo negatīvo ietekmi uz testu rezultātiem, izvēlamies praktiski pašas jaudīgākās komponentes, kas šobrīd tirgū pieejamas ar jaudīgo Intel Core i7-8700K procesoru un NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti grafisko karti priekšgalā. Lai no dzelžiem “izspiestu” maksimālo sulu, visus testus veiksim uz 4K izšķirtspējas 32 collu monitora no Philips – 328P6VJEB.

Sintētiskie testi

Lai atmiņas testi būtu objektīvi un parādītu atšķirību, kas rodas tieši apjoma un konfigurācijas (2 x 8GB pret 1 x 16GB utt.) dēļ, visi testi tika veikti ar identiski uzstādītu atmiņas frekvenci 2666 MHz un CL 16.

AIDA64 Memory Benchmark

Vispirms katru no atmiņas kombinācijām pārbaudīju ar AIDA64 programmatūrā iebūvēto atmiņas testēšanas rīku (paldies FinalWire par AIDA64 Engineer licences nodrošināšanu testu un servisa vajadzībām). Lai izvairītos no nejaušībām un rezultāti būtu maksimāli objektīvi, ar katru no atmiņām šo testu veicu trīs reizes, par rezultātu ņemot vidējo aritmētisko.

Šis tests attēlo operatīvās atmiņas ātrdarbību datu lasīšanas, rakstīšanas un kopēšanas operācijās. Rezultātos ļoti izteikti var novērot priekšrocības, ko sniedz divkanālu atmiņas arhitektūra, jo 2 x 8GB komplekts uzrāda aptuveni divas reizes lielāku ātrumu nekā 1 x 16GB.

Paralēli ātruma mērījumiem, AIDA64 ļauj noskaidrot arī aizkaves laiku, jeb latency. Vislabāko sniegumu šajā aspektā demonstrē 4GB atmiņas moduļi, bet Dual Channel izmantošana šajā testā pienesumu nedod. Novērojams arī tas, ka divkāršojoties atmiņas apjomam uz viena RAM moduļa, aizkaves laiks pieaug par vidēji 3-4 nanosekundēm. Izskaidrojums pavisam vienkāršs – uz lielākas ietilpības RAM plāksnēm atrodas lielāks skaits atmiņas mikroshēmu, līdz ar to “ceļš”, kas impulsam jāmēro no procesora līdz atmiņas šūnai un atpakaļ, ir nedaudz garāks un prasa vairāk laika.

Produktivitātes testi

Handbrake

Turpinājumā ķēros klāt video renderēšanas procesam. Izmantoju atvērtā koda programmu HandBrake, ar ko veicu minūti gara 1080p (x264) video faila pārveidošanu uz 720p x265 formātu.

Tā kā renderēšanas procesā smago darbu veic procesors un izvēlētais materiāls nebija pārāk apjomīgs, tad atmiņas ietekme uz renderēšanas laiku nav pārāk izteikta. Taču, pieaugot atmiņas apjomam, varam novērot nelielu ātrdarbības pieaugumu pāris procentu apmērā, kamēr divkanālu RAM priekšrocība pār single channel sasniedz jau aptuveni piecus procentus.

Adobe Photoshop

Otrs tests, kas noteikti ir interesants krietni lielākai auditorijai kā iepriekšējie, ir Puget Systems izstrādātais Adobe Photoshop CC Benchmark. Tas ar liela izmēra fotogrāfijām veic vairākas sarežģītas darbības – izmanto dažādas maskas, filtrus utt. Plašāk par testā izmantotajām funkcijām lasīt šeit.

Photoshop testa rezultāti acīmredzami parāda, ka 4 un pat 8 gigabaiti ir krietni par maz produktīvam darbam ar Adobe Photoshop programmatūru, neskatoties uz faktu ka tā darbojas uz mežonīgi ātra NVMe SSD (par šo pastāstīšu nedaudz vēlāk). Dual Channel atmiņa turpina demonstrēt savus muskuļus un tā vien izskatās, ka atšķirība ir pārāk iespaidīga, lai to ignorētu tie, kas vēlas papildināt RAM savam datoram vai domā par pavisam jaunas sistēmas iegādi.

Detalizētie rezultāti tikai apstiprina augstāk minēto – 4GB atmiņa iecērt robu pilnīgi visos rādītājos, Photomerge sapludināšanas procesam “uz papīra” pietiek ar 8GB RAM, savukārt starp 16GB un 32GB šajā testā izteikta atšķirība ir tikai General Score rādītāja, zem kura tiek salīdzinātas tādas darbības kā attēlu atvēršana, saglabāšana un to rotācija.

3D veiktspēja

3DMark

Turpinājumā pievērsīsimies visaizraujošākajai daļai – datorspēļu veiktspējas testiem! Vispirms visus atmiņas komplektus pārbaudīju ar populāro 3DMark Time Spy.

3DMark ļoti labi novērojams dual channel RAM pārspēks CPU testā, taču mani visvairāk pārsteidza fakts, ka rezultāts ar nieka 4GB atmiņu ir tik augstvērtīgs un minimāli atpaliek pat no 32GB. Kā tas izskaidrojams? Esmu pārliecināts, ka panākumu atslēga slēpjas SSD diskā, kuru izmantoju testos. Samsung 970 Evo ir zibenīgs SSD ar ātrumu līdz 3400 MB/s nolasot un 2500 MB/s ierakstot datus.

Kā zināms, tad vairums operētājsistēmu, arī Windows 10 savām vajadzībām uz sistēmas diska allaž rezervē dažus gigabaitus, lai uz tā saglabātu t.s. pagefile, jeb virtuālo atmiņu, kas ir RAM atmiņas paplašinājums uz diska. Situācijā, kad fiziskā RAM atmiņa ir aizpildīta, operētājsistēma dinamiskos datus sāk rakstīt uz diska. Tā kā 970 Evo ir ļoti augsts IOPS rādītājs (ievades/izvades operāciju skaits sekundē), tad šo datu apstrāde notiek ātri un ietekme uz veiktspēju ir ļoti minimāla. Ja šos pašus testus veiktu ar standarta SATA SSD, kura ātrumi ir vidēji 4 reizes mazāki, mēs , visticamāk, novērotu nozīmīgāku veiktspējas kritumu, bet izmantojot cieto disku garantēju, ka rezultāti būtu gaužām bēdīgi.

Ja kādam šķitīs, ka par lielāka RAM iegādi var aizmirst, tā vietā labāk atvēlēt līdzekļus ātrām NVMe SSD (tie nemaz nav tik dārgi) – es jūs apbēdināšu. Šāds process ir ļoti neveselīgs attiecībā pret SSD resursu, jo tā turpinot pavisam īsā laikā tiks sasniegti ražotāja noteiktie diska ilgmūžības griesti (TBW, jeb Total Bytes Written), pēc kā disks pavisam noteikti kļūst lēnāks un pēc zināma laika pārstās darboties pavisam. Lai saprastu potenciālās problēmas nozīmīgumu – testa izpildes procesā diskā tika ierakstīti 28.5GB datu nieka pusotras minūtes laikā!

GTA V

Tālāk pārbaudīsim, cik ļoti atmiņas apjoms ietekmē FPS rādītājus visiem labi zināmajā spēlē GTA V, kas pat 5 gadus pēc savas relīzes ir gana laba mēraukla modernu gaming datoru testēšanai.

Pateicoties ātrajam SSD, arī šeit 4GB parāda labu rezultātu, lai gan ne mazāk svarīgais minimālā FPS rādītājs un jo īpaši max frame time ir ievērojami vājāks kā lielākām atmiņām (1 x 16GB rezultāts varētu būt nejaušība, kam patraucēja kāds fona process). Secinājums, ka šai spēlei optimālais atmiņas apjoms ir 16GB. Ar divreiz mazāku apjomu būtiski pasliktinās minimālie FPS rādītāji, bet salīdzinot ar 32 gigabaitu sistēmām atšķirība ir minimāla, tikai maksimālais frame time 2 x 16GB komplektam ir maķenīt labāks.

Assassins Creed: Origins

Tālāk dodamies uz antīko pasauli, lai pārbaudītu kā katra no atmiņām tiks galā ar 2017. gada spēles Assassins Creed: Origins iebūvēto veiktspējas testu.

Šis pagaidām ir pirmais tests, kurš acīmredzami prot (lietderīgi) izmantot 32 gigabaitus. Lai gan vidējais FPS visur ir līdzīgs, minimālais FPS krietni labāks ir tieši abām 32 gigabaitu sistēmām, kas uzrādījušas labākos rezultāts.

F1 2018

Noslēgumā piedāvāju pavisam svaigas – 2018. gada augusta spēles F1 2018 rezultātus. Pirms ķeramies pie skaitļiem, pateikšu, ka šīs spēles grafiskais izpildījums uz 4K monitora no visām pārbaudītajām man šķita visiespaidīgākais.

Dalībai pirmajā formulā ar četriem gigabaitiem noteikti būs par maz, taču ar 8GB jau iespējams spēlēt teju bez jebkāda veiktspējas zuduma. Kā var noprast pēc 4 x 8GB konfigurācijas snieguma, šim spēles dzinējam visu četru atmiņas slotu aizpildīšana nenāk par labu, bet starp single channel un dual channel atšķirības vismaz pie šīs izšķirtspējas nav.

Lai noskaidrotu atmiņas ietekmi uz spēļu veiktspēju zemākā kvalitātē, nolēmu samazināt izšķirtspēju uz Full HD un grafiskos iestatījumus līdz vidējam līmenim (Medium). Un labi, ka tā, jo šeit ļoti uzskatāmi novērojams divkanālu RAM pārākums – pat 2 x 4GB komplekts ir pārspējis vienu 16 gigabaitu plāksni! Vizuāli šis tests labi korelējas ar 3DMark CPU score rādītājiem, un to būtu jāņem vērā visiem Counter-Strike: Global Offensive cienītājiem, jo minētā spēle ir prasīga tieši pret CPU, tāpēc obligāti rekomendēju izvēlēties atmiņu komplektācijā kit of 2.

Frame time grafiks to apstiprina vēl vairāk, pie reizes demonstrējot, ka 8 gigabaiti tomēr ir pārāk maz, un spēles baudīšanai bez raustīšanās vajadzētu vismaz 16 gigabaitu RAM atmiņu un vēlams dual channel izpildījumā.

Kopsavilkums

Apkopojumam piedāvāju grafikus ar procentuālām vērtībām, par atskaites punktu ņemot 2 x 8GB konfigurācijas veiktspēju, kas ir standarta izvēle Dateks.lv piedāvāto gaming datoru sortimentā.

GTA V, Assassins Creed: Origins un F1 2018

Viss kopā (izņemot AIDA64)

 

Secinājumi

Kā rāda testi, tad atmiņas nekad nevar būt par daudz. Ja jūsu mērķis ir tikai datorspēles, tad šī brīža aktualitātēm gaming pasaulē gandrīz visās situācijās varētu pietikt ar 16 gigabaitu operatīvo atmiņu pat tad, ja dari to uz 4K izšķirtspējas ekrāna ar modernāko Intel Core i7 vai AMD Ryzen 7 procesoru un ātrākajām GeForce RTX 2080 grafiskajām kartēm. Lēciens no 16GB uz 32GB izskatās niecīgs, taču par ļaunu tas nenāk un var uzlabot minimālo FPS par gandrīz trešdaļu, ļaujot spēlēt visu bez mazākās aizķeršanās un nodrošināt t.s. headroom arī nākamo 3 gadu kases grāvējiem.

Ja spēlīšu dzenāšana nav vienīgā nodarbošanās, kuru veic pie datora, un laiku pa laikam mēdz apstrādāt fotogrāfijas vai rediģēt video failus, tad tev noteikti nebūs jānožēlo 32GB RAM iegāde. Šāds atmiņas apjoms nodrošinās manāmi augstāku veiktspēju jebkurā produktivitātes rīkā, tostarp Photoshop un pavisam noteikti arī citās Adobe programmās (Illustrator, Premiere utt.).

Vēl viena svarīga atziņa, kuru beidzot izdevās pārbaudīt praksē – atmiņa patiešām labāk strādā Dual Channel režīmā, tādēļ nākamreiz izvēloties datoru vai plānojot papildinot RAM esošajai kastei, atver Dateks.lv katalogu un meklē tieši kit of 2 atmiņas komplektus!

P.S. Laipni lūgti savus jautājumus un pārdomas atstāt komentāros! Rakstā ne vienmēr izdodas uzskaitīt visu iegūto informāciju un pieredzi.

Pastāsti draugiemPastāsti draugiem Pievieno TwitterimPievieno twitterim
Autors: Toms  |  Tagi: , ,   |   Tēma: Uncategorized  |   Pievieno komentāru