Ja šo rakstu sāktu ar teksta rindām “Aizvadītajā piektdienā NVIDIA nāca klajā ar jaunu kompresoru…”, daudziem rastos jautājums: “Tom, ko tu lieto!?”. Taču tieši tāds latviešu valodā ir burtisks tulkojums ražotāja piešķirtajam titulam “16: THE NEW SUPERCHARGER“, kas tiek attiecināts uz pašu jaunāko Turing grafiskās arhitektūras šedevru – GeForce GTX 1660 Ti videokarti.
Turing RTX un GTX karšu atšķirības
Vispirms īsumā vēlos izskaidrot nelielās izmaiņas NVIDIA produktu nosaukumos un numerācijā, kas zināmai daļai sabiedrības ir radījis vieglu apjukumu. Kā jau vairums esiet informēti, aizvadītajā gadā NVIDIA iepazīstināja pasauli ar GeForce RTX videokartēm 2080 Ti, 2080 un 2070, kam šī gada sākumā pievienojās RTX 2060. GTX abreviatūras nomaiņa pret RTX nav nejauša – tas norāda, ka šajās kartēs ir iebūvēti īpaši RTX-OPS kodoli, kas nodrošina reāllaika gaismas staru izsekošanu, jeb ray tracing, padarot grafisko kvalitāti vēl tuvāku realitātei kā jebkad agrāk.
Šobrīd Turing 12 nanometru arhitektūras produkti tiek iedalīti divās sērijās:
- GeForce RTX 20-series – produkti AR ray tracing atbalstu
- GeForce GTX 16-series – produkti BEZ ray tracing funkcionalitātes
Vienlaikus ray tracing trūkumam, GTX 1660 Ti nav iebūvēti aktivizēti arī tā sauktie AI, jeb mākslīgā intelekta bloki, ko NVIDIA dēvē par Tensor cores. Pamatfunkcija, kuru šie elementi veic datorspēlēs – nodrošina DLSS (Deep Learning Super Sampling) darbību. DLSS ir tehnoloģija, kuras uzdevums ir paaugstināt veiktspēju (kadru skaitu sekundē, jeb FPS), vienlaikus nezaudējot grafisko kvalitāti. Realitātē tas nozīmē, ka spēle tiek renderēta zemākā izšķirtspējā, kas likumsakarīgi paaugstina veiktspēju, bet DLSS uzdevums ir to atkal palielināt (upscale), ar dziļā neironu tīkla palīdzību izskaitļojot trūkstošos datus un rekonstruējot ainas augstākā izšķirtspējā.
Jāsaka, ka par ray tracing un DLSS ieviešanu cilvēki nav pārāk lielā sajūsmā, jo:
- Ray tracing aktivizēšana noved pie ievērojama grafiskās veiktspējas krituma tuvu 50%.
- Šobrīd ir ļoti maz spēļu, kuras vispār nodrošina ray tracing vai DLSS tehnoloģiju.
- DLSS rezultāts tomēr ievērojami atpaliek no dzimtajā izšķirtspējā renderēta satura kvalitātes.
- Abu šo tehnoloģiju dēļ RTX 20. sērijas grafisko karšu izmaksas ir krietni augstākas kā cerēts.
Pēc akciju tirgus rādītājiem var noprast, ka NVIDIA nebija rēķinājušies ar scenāriju, ka viņu RTX kartes netiks izķertas kā karsti pīrādziņi. Manuprāt pie ne pārāk sekmīgās RTX videokaršu pārdošanas pirmkārt ir vainojamas pārlieku augstas produktu cenas. Agrāk viss bija vienkārši – iznāca GTX 1060, kura maksāja praktiski vienādi ar iepriekšējas paaudzes GTX 960, bet nodrošināja veiktspēju pat virs dārgākās GTX 970 līmeņa.
Ar RTX viss zināmā mērā sašķobījās – iznākot RTX 2080 modelim tā cena bija par trešdaļu augstāka kā GTX 1080 un pārsniedza pat GTX 1080 Ti slieksni. Jā, tas tiesa, ka RTX 2080 un arī pārējo RTX karšu cenu pieaugums ir proporcionāls to sniegtajam veiktspējas pienesumam salīdzinot ar iepriekšējo paaudzi, taču tas nav pietiekams arguments, lai cilvēki mestos esošās GTX 10-series Pascal kartes nomainīt pret Turing, pretēji piemēram ar GTX 960 un 1060, kur jaudas ieguvums nepieaugot izmaksām bija iespaidīgs.
Varētu attaisnot ražotāju, ka sadārdzinājums bija neizbēgams dēļ tā sauktajām R&D, jeb pētniecības un attīstības izmaksām. Kā nekā tika izstrādāta jauna arhitektūra, ieviestas RTX un DLSS tehnoloģijas, tomēr viņi aizmirsa par gala lietotājam pašu svarīgāko – saturu! Pirmo RTX karšu relīzes brīdī bija pieejamas precīzi 0 spēles ar ray tracing atbalstu – Battlefield V to ieguva tikai novembra vidū, Final Fantasy XV ap Ziemassvētkiem, kamēr NVIDIA reklamētā Shadow of the Tomb Raider joprojām šādu funkcionalitāti nav ieguvusi un runā, ka tas varētu nenotikt vispār, līdzīgi kā atgadījās ar solīto HDR ieviešanu iepriekšējā spēles Tomb Raider versijā.
GTX 1660 Ti relīze
Ņemot vērā kritiku no gala lietotājiem un investoriem, NVIDIA ir nolēmusi atgūt uzticību un finansiālu augšupeju ar aktīvu darbību vairākās frontēs. Vispirms tiek cītīgi strādāts ar spēļu izstrādātājiem, lai arvien vairāk spēlēs tiktu ieviests ray tracing un DLSS atbalsts. Tāpat NVIDIA ir apzinājusies arī to, ka produkti gala lietotājam ir izrādījušies mazliet par dārgu, tomēr vēsturē šis zīmols nekad nav izcēlies ar straujiem preču cenu samazinājumiem, tādēļ šo situāciju viņi cer atrisināt visām RTX kartēm dāvanā piedāvājot spēles 60-120 eiro vērtībā, kas, protams, ir labāk kā nedarīt neko.
Bet, lai reāli veicinātu Turing GPU pārdošanas apmērus, tika nolemts izlaist pirmo 12 nanometru karti vidējam segmentam bez ray tracing atbalsta – GeForce GTX 1660 Ti. Reakcija ar kādu šī karte tika sagaidīta no cilvēku puses gan pārsteidza – vairums no tiem, kuri kliedza, ka RTX nevienam nav vajadzīgs, tagad kliedz “kas tā ellē par karti, kurai nav pat ray tracing!?”. Man gan šķiet, ka GTX 1660 Ti ir veiksmīga karte – tā sniedz GTX 1070 līmeņa veiktspēju pie 20% zemākas cenas, nemaz nerunājot par modernāku arhitektūru, kas garantē labāku draiveru optimizāciju un par 20% uzlabotu energoefektivitāti, salīdzinot ar 1070.
Cenas ziņā 1660 Ti iekārtojas starp GTX 1060 un RTX 2060 6 gigabaitu versijām, aizpildot līdz šim milzīgo pārrāvumu starp šīm lieliskajām aptuveni 250 un 400 eiro vērtajām kartēm, kamēr argumenti par labu jaunas GTX 1070 iegādei par šībrīža tirgus cenu teju 400 eiro līdz ar 1660 Ti relīzi vairs nedrīkstētu būt absolūti nekādi.
Kā norāda pats ražotājs, tad GeForce GTX 1660 Ti grafiskā karte ir paredzēta kvalitatīvai datorspēļu dzenāšanai 1080p izšķirtspējā. Tā nodrošina optimālu grafiskās veiktspējas uzlabojumu tiem, kuri pašlaik izmanto GTX 960 vai līdzīga līmeņa grafisko karti no iepriekšējām 2-3 paaudzēm kā GTX 760, 770, 970, 1050 u.c.
Tiem, kuri plāno iegādāties pavisam jaunu datoru spēlēm ar budžetu 800-1000 eiro un bez sapņa par ray tracing, tieši GTX 1660 Ti šobrīd ir optimālākais grafiskais risinājums pēc savas cenas un veiktspējas. Kombinācijā ar AMD Ryzen 5 vai Intel Core i5 procesoru, jaunā Turing GTX karte tiks galā ar jebkuru svaigāko datorspēli 1920 x 1080 izšķirtspējā pat uz monitoriem ar augstu atsvaidzes intensitāti.
Ja tomēr finanses priekš 1660 Ti iegādes nav pietiekamas, tad mūsu piedāvājumā pašlaik ir Zotac GeForce GTX 1060 6GB AMP! Edition versija par patiešām izdevīgu cenu – €239. Šājā cenu kategorijā pašlaik nav alternatīvu videokaršu, kuras izmantotu jauno Turing arhitektūru un kādu laiku vēl nebūs.
Vai tiešām preces ASV ir lētākas kā Latvijā?
Nobeigumā maza atkāpe no tēmas. Varbūt esiet redzējuši tādus komentārus vai paši rakstījuši, ka “Amerikā to pašu var dabūt daudz lētāk un jūs te vienkārši cenšaties uzvārīties!”? Tā tas gluži nav. Piemēram šis pats gadījums ar GTX 1660 Ti cenu – štatos tā maksā 279 dolārus, bet Latvijā 310 eiro, kas ir aptuveni 350 dolāri. Kāpēc tāda atšķirība? Iemesls gaužām vienkāršs – ASV visas cenas e-veikalos tiek norādīts bez nodokļiem (before-tax), jo tur katrā štatā ir sava nodokļu politika un atšķirīgas likmes, tāpēc pirkuma galējo summu klients noskaidro vien checkout laikā pēc maksātāja (billing) adreses ievadīšanas, kamēr Latvijā un praktiski visā Eiropā veikalos norādītās cenas jau sevī iekļauj PVN.
Piemēram newegg.com MSI GTX 1660 Ti Ventus XS videokarti piedāvā par 279,99 dolāriem, jeb 247,99 eiro. Pievienojot preci grozam, tā tiek aplikta ar 21% PVN likmi, kas sastāda 52,08 eur, līdz ar ko preces cena bez piegādes izmaksām sasniedz jau 300,07 eiro. Lētākais piegādes veids liks šķirties no papildus 25,97 eiro, kopsummai pārsniedzot 325 eiro robežu, kamēr no Dateks.lv šo pašu karti iespējams pasūtīt un saņemt jau dienu vēlāk par 321 eiro ar vietējo garantiju.